Vit chokladcheesecake

Hej !! Längesen.. haha :) Jag har inte suttit vid datorn så mycket bara :)

Idag var jag på fyrsihov med min lillebror, Jennyfer och hennes lillasyster, och även hennes lillasysters kompis. Det var kul :) haha man får lite flashbacks från när man var liten när man är där! För er som inte är Uppsala-bor så måste jag berätta att Fyrishov är ett badhus! Haha det var några livvakter där som stog och checked out mig och Jennyfer typ hela tiden :P Det var lite småkul sådär .. hahah

Igår var jag och gjorde synundersökning inför körkortet och övningskörningstillståndet och så! Jag hade sämre syn på vänster öga men jag såg ändå väldigt bra! :) Vilken tur! Jag skulle aldrig orka hålla på att stoppa in och taut linser ur mina ögon hela tiden!! ... hehe.
Igårkväll såg jag och Malin (min låtsassyster) Kung Fu Panda filmen. Den var rolig men den var faktiskt sämre än vad jag hade förväntat mig! Jag brukar älska sånna där animerade filmer, och tycka att dom är jätteroliga. Men den här var bara så himla förutsägbar på nått sätt.. Men men, man fick sig ett gott skratt ändå så den är ändå sevärd :) (För er som gillar barnfilmer dåra ;D som jag..)



Ikväll ska min syster och hennes pojkvän komma hit och äta med oss och så, så därför ska jag baka en kaka. :) Och inte vilken kaka som helst; Vit choklad chessecake!! Yummy ! Mamma är och handlar ingredienser nu, så jag ska duscha nu och sen ska jag börja! :)

Här har ni receptet ! : (från tidningen allt om mat)



Ingredienser:
200 gdigestivekex
75 gsmör, smält
100 gchoklad, vit
400 gphiladephiaost
250 gkesella
1 dlströsocker
3 stägg

Topping

4 dlcrème fraiche
1 stvaniljstång (eller
vaniljsocker)

Gör så här

1. Värm ugnen till 175°.
Smula kexen och häll på smält smör.
2. Packa smulorna till en botten i en 24 cm form med löstagbar kant
3.Grädda bottnen ca 10 min.
Ta ut den och sänk ugnsvärmen till 150°.
4. Bryt sönder och smält den vita chokladen över vattenbad.
5. Vispa samman philadelphiaost, kesella och socker.
Rör ner chokladen och äggen.
6. Häll smeten i formen och grädda 30 minuter. Tårtan
ska inte ta färg. Ta ut och låt den kallna.
7.Till toppingen vispas creme fraiche med fröna från en urskrapad vaniljstång med elvisp så att den blir fast och
bredbar (går lika bra att skippa vaniljstången och ha i vaniljsocker efter smak istället) . Bred den över kakan och dekorera ev med klyftade jordgubbar eller fikon och ev blommor.
(Jag ska såklart dekorera med jordgubbar, my favorite! )

Puss!


Kommentarer
Postat av: Andrea

Åh fy faan vad gott! Jag läser alltid om vad du äter för goda grejer och nu får jag vara med!! :) (tjockis! haha) Jag är jättehungrig.

2008-07-18 @ 19:07:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0