SE UPP!! Vet du egentligen vad du utsätter din hud för?

Jag vet , det blir mycket att läsa. Men jag ger er ett råd: LÄS DET !

Här om dagen, när jag var på stan med min syster, så sa jag till henne att jag behövde köpa en ny ansikts-rengöring. Då sa hon till mig: Köp en utan mineral olja i. Jag ba: vad är det. Så berättade hon lite om det och jag blev livrädd. Så jag var tvungen att googla det.

Mineralolja: Mineralolja har på senare år blivit mycket omdebatterat. Motståndarna menar att mineralolja framställs - liksom asfalt och bensin - från råolja, och innehåller ingenting som är bra för huden, varken vitaminer eller mineraler. Tvärtom lägger oljan sig som en hinna på huden, stänger till porerna och förhindrar utsöndringen av slaggprodukter. Visserligen ger den till en början en mjukhetskänsla men efter en tids användning förstörs hudens naturliga förmåga att andas och återfetta sig själv. Förespråkarna hävdar å andra sidan att mineraloljan utvinns ur helt naturlig råolja som i sin renaste form inte alls är farlig. Och just för att den inte tillför huden någonting är den också helt riskfri att använda. Fördelen med mineralolja är att den inte kan härskna och att den är väldigt billig. -
Källa : http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?td=20070511&tem=0&art=211

Avhandlingen undersökte även om kosmetiska produkter, som ofta innehåller mineraloljor kan öka risken för reumatoid artrit. Detta stöds inte av resultaten när det gäller normal användning av kosmetika hos människor, däremot gav kosmetiska produkter ledinflammation i djurförsök på råttor.  -Karolinska Institutet

Mineraloljor, vaselin och paraffin, utvinns ur råolja liksom bensin mm. De stör hudens naturliga funktioner och skapar beroende genom att täppa till porerna. De hindrar huden att ta upp vitaminer. De är miljöfarliga både vid framställning och nedbrytning.

Nu till det viktiga. KOLLA DINA HUDVÅRDSPRODUKTER !!!! :

Det finns flera olika namn på ämnen som tas från mineralolja:
Paraffinum Liquidum, Ozokerit (kan ingå i t.ex. maskara), Polyisobutene (kan ingå i t.ex. lipgloss), Mineral Oil, Petrolatum, , Vaselin, Paraffin, Mineralolja, Petroleum.

Jag hittade även fakta om andra ämnen som man ska undevika:

Skippa de produkter som innehåller:

Portäppande ämnen som:
*Mineral oil
*Petrolatum
*Petroleum
*Paraffin
*Paraffinum liquidum
*Isopropyl palmitate
*Octyl palmitate
*Myristate
*Cinnamates
*Salicylates
*PABA
*Lanolin
*Carbomers
*Microcrystalline wax

Naturliga ämnen som kan vara portäppande:
*Sheasmör
*Kakaosmör
*Kokossmör
*Kokosolja

Uttorkande ämnen som:
*Sodium lauryl sulfate
*Sodium laureth sulfate
*Sodium cocoate
*Sodium tallowate
*Alcohol denat / SD (följt av ett nummer)
*Benzyl alcohol
*Isopropyl alcohol
*Methanol
*Ethanol
*Ethyl alcohol
*Silicone (ämnen som slutar med: "cone", tex dimethicone, cyclomethicone)

Jag kollade alla mina ansiktsprodukter. Jag försökte även kolla mitt smink men det var inte många produkter som hade innehållsförteckning..
Här är resultatet:
7 av 11 hade mineralolja i sig!! Endast 4 stycken (alla 4 från apoteket) klarade sig!
Jag ska visa i bilder i nästa inlägg vilka av mina produkter som innehöll mineral olja, och vilka som inte gjorde det.

En hemsida som har produkter utan "farliga" ämnen för huden. Och även en mass fakta. Läs här: http://www.pureskin.se/ravaror_inte.php?osCsid=03c7051bc6a4399937d2fc2cc3b161a6

Jag (som har haft stora hudproblem: Acne i ca 2 år) ska iallfall tänka mig för innan jag köper någon hudprodukt. Jag tror jag ska börja köpa ansiktsprodukter från pureskin.se. Dom verkade ha bra produkter. :) Jag kan ju testa iallfall!

Hoppas ni också fick ett wake up call, precis som jag ! Hoppas att jag kunde hjälpa till!
Puss


Kommentarer
Postat av: Andrea

Ser ut som du hittat samma sida som jag. Jag skrev upp alla de där på min mobil så jag kna kolla när jag är på stan och ska köpa. Men typ sheasmör och sånt är ju bra på kroppen tror jag, bara inte i ansiktet.

Och innehållsförtäckningarna brukar ju stå på förpackningarna som sminket är i från början.

2008-06-16 @ 21:31:31
Postat av: paula

yes men jag syftade på ansiktsprodukter. ( i know, about sminket) men grejen är, det känns ju redan som att smink är typ smuts som man kladdar på på huden , men bara inte rengöringsmedlerna och krämerna innehåller samma sak.

2008-06-16 @ 22:14:32
URL: http://paulasimons.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0