Chai Latte

Den blev jättegod! Jag gick efter det här receptet:

Ingredienser

1 st


2 dl vatten
1 bit färsk eller torkad ingefära
1 bit kanelstång
4 kardemummakärnor
1–2 tsk svart te
1 dl mjölk
2 tsk råsocker eller strösocker (eller mer)

Fast istället för kanelstång hade jag kanelpulver, och jag hade inte stora kardemummakärnor utan jag hade några små bruna. Och istället för råsocker så hade jag farinsocker och honung! Men det funkade lika bra ändå!

Såhär gör man:
Lägg i alla kryddor i en kastrull med vatten. Småkoka i 5 minuter med lock. Lägg i téet och koka ytterligare 5 minuter (med lock). Värm mjölken och skumma den. Sila te/krydd vattnet och häll i det i en kopp. Lägg i honung och farinsocker (eller vanligt socker). Häll i mjölken och rör lite med en sked. Sen får man smaka av, om det behövs lite mer te/kryddor eller om det behöver mer honung/socker. Jag satte i lite te-kryddmix i en te-sil och lät den ligga kvar i koppen! Man får helt enkelt smaka av lite och göra som man vill! ;)

Puss

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0