Foul

Jag har ätit middag nu och lite annat och är lite gladare. Jag lyckades till och med laga middag utan att skära av mig nått finger! Det måste ju tyda på att min dåliga dag är över. Ha ha.

Det blev foul till middag. Jag tänkte dela med mig av receptet som jag och Andrea har ätit vääldigt mycket. Det är billigt. Det går snabbt att göra. Det är vegetariskt och det är AS GOTT! Enda nackdelen är vell att det inte ser så aptitligt ut.. Men vem bryr sig om det? Det är hur som helst en arabisk maträtt, som ofta äts med bröd, och man kan vell göra på en massa olika sätt, och jag är säker på att det finns hur många godare recept som helst, men här är det som vi brukar göra:

1 burk bönor (vi använder oss av en four bean mix i en koservburk som innehåller kidney bönor, kikärtor och två andra bönor som jag inte vet vad dom heter på svenska : lima beans och butter beans)
1 tomat
1 gul lök
1-2 vitlöksklyftor
Olivolja
Kummin
Koriander
Salt

Hacka lök. Skär tomaterna smått. Hacka vitlöken (om man inte har en vitlökspress). Häll i lite olivolja i en kastrull, kanske sådär 2msk. I med löken och vitlöken. När den gula löken mjuknat lite häll i bönorna. Låt det puttra lite på låg värme. Häll i lite vatten också så det kan koka lite smått. Rör lite då och då. När det puttrat i några minuter lägg i tomaterna, salt, kummin och koriander. Krydda får man göra efter smak med jag brukar ha ganska mycket av allt! Ungefär några teskedar av båda kryddorna. Låt det puttra medans du rör. Ta en gaffel och mosa bönorna lite (nu förstår ni varför jag sa att det inte såg aptitligt ut). När det ser ut som en röra så smaka av och känn om du behöver mer av någon krydda eller liknande. Annars är det Klart!
Avnjut med sånt där gott libanesiskt bröd. (Jag brukar dock skippa brödet och äta som det är.)

bild från google.

Supergott jag lovar!!


Kommentarer
Postat av: Mark

Supergott. Vi åt det med Flat Bread (ett stenugnsbakat tunnbröd som är glutenfritt) och ett gott glas rött. Receptet sparas!

Svar: Vad roligt!! Visst är det så himla enkelt men så himla gott!?
paulasimons.webblogg.se

2012-06-25 @ 20:01:36
Postat av: Mark

Vi vek ihop dem till wraps och saknade möjligtvis lite creme fraiche vid sidan av för att lätta upp. Precis som du säger, enkelt att göra, men riktigt smaskigt! Som wraps blir rätten faktiskt ganska snygg! Min tjej är glutenintolerant och undviker även laktos så allt vi äter brukar vara genomtänkt och inspekterat. Jag tog några extrapoäng när detta kändes som riktigt trevlig mat på en vardag. Jag hittade din blogg av en slump för att jag letade info om Lima Beans.

Svar: Det låter jättegott! Måste pröva det som wraps! Och ja, med creme fraiche och sallad och sånt till kan det ju även vara ett vegetariskt alternativ till tacoköttfärs (är nämligen vegetarian)Men ja, kul att du hittade hit!
paulasimons.webblogg.se

2012-06-26 @ 08:17:52
URL: http://www.pinstriper.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0