Bondi mornings

När jag tänker tillbaka på min Sydney tid, så är det vissa stunder och platser man minns mest. Man glömmer bort att chefen var knäpp, att jobbet var drygt, att hyran var dyr osv. Man kommer ihåg de fina stunderna, när man gjorde något speciellt eller var på någon extra vacker plats.
En av dessa vackra platser är Bondi. För många är Bondi Beach nog förknippat med ett tv-program på Mtv om livvakter. Andra kanske bara har hört namnet eller sett någon bild på en överbefolkad strand. Vissa håller sig borta därifrån och tycker det är för turistigt, klishigt eller ytligt. Men det är inte så jag ser på Bondi. Inte alls.

Ritual Morning Dip
Jag kommer aldrig glömma när jag för första gången vaknade klockan 5 på morgonen för att snabbt dra på mig joggingskorna, bikini och shorts och gå ut till busshållplatsen i mörkret på en stilla Oxford Street, som annars alltid var högljudd och trafikerad. Bussen både hördes och syntes på långt håll och på den satt nån sömnig kostymnisse och nån halv sliten tjej med gårdagens kläder. Jag somnade vell själv nästan på bussen men när bussen svängde ner och in på Cambell Parade, där man ser utsikten över hela Bondi Beach från en höjd så vaknade jag till. Jag gick av på den tidiga busshållplatsen och började promenera mot Coastal Walk, som börjar i slutet av södra delen av stranden, och fortsätter längs vatten och klippor och vackra utsiktsplatser hela vägen till andra stränder och stadsdelar...
Joggers Break
Jag gick ut på udden och stod där ett tag medan solen sakta men säkert började lysa upp den gråa himlen. Jag hade aldrig upplevt ett sådant lugn i Bondi förut. Det var bara någon enstaka surfare i vattnet och några joggare uppe, och nån ensamvarg på stranden, annars var det helt folktomt. Världen föddes på nytt kändes det som, och jag var där för att se det hela. Helt underbart.
Morning People
Solen fortsatte att gå upp, och man kände att det blev varmare, bara efter några minuter. Så då bestämde jag mig att det var dags för min joggingtur. Jag gick ner till stranden, tog av mig skorna och joggade fram och tillbaka barfota på den långa stranden några vändor.
LapsHorizon Stare
När jag kände att jag var klar hade flera surfare dykt upp..
Summer fitness
..och likaså joggare.
Wave of the Day
Men det var fortfarande inte i närheten av så många som är där under dagtid. Klockan var fortfarande bara 6 eller 7 på morgonen och jag kunde snabbt konstatera att det här var den absolut bästa tiden på dygnet att vara i Bondi.
Morning CalmMorning Rituals
Bondi BirdsSummer – Before work
Världen började vakna till liv. Surfare var nere och surfade innan jobbet. Fiskmåsarna hade vaknat och började den dagliga jakten på någon att tigga mat av, en pappa och en son var påväg ner till vattnet för ett morgondopp och jag satte mig ned och tittade på allting. Det vackra stället jag befann mig på, fina människor som fick bli som skådespelare i min film, vågorna som slog in mot stranden, surfarna som redan fått sig några bra vågor var, sanden mellan tårna och den blåa himlen. Där och då var jag helt övertygad om att jag aldrig någonsin skulle kunna lämna havet bakom mig. Jag var tvungen att stanna där föralltid.
1st light lip glow
Jag hoppade i vattnet själv och dök under dom stora vågorna och hoppade över dom mindre. Känslan av att dyka under en stor våg, då håret följer med vågen, men du är påväg mot andra hållet, och sen kommer du upp och tar ett stort andetag, hoppar upp lite för att det ska skvätta lite extra och kännas lite dramatiskt, den känslan är en av mina favoritkänslor.
Jag tittade på en gubbe i 60-70 års åldern som bodysurfade, ni vet när man dyker med vågen och följer med den  in, och han åkte hela vägen in och var så duktig på det att man nästan kunde tro att han hade en osynlig bräda under sig. Jag prövade också, och kom inte längre än några meter... äh kanske när jag är 70 då.
Ski Racers @ Sunrise
Shadow Walkers
Det blev varmare och varmare och en vanlig sommardag på Bondi Beach var påväg att börja. Men just morgonen, det är det bästa. Lugnet, känslan, det gyllene ljuset och solens morgonstrålar mot ansiktet, vågornas läte som inte störs av något annat ljud än kanske någon förbispringande joggare, den vackra morgonhimmelen och att sitta på stranden och stirra ut mot havet och soluppgången och tänka och koppla av, det är vad jag älskar med Bondi. Älskar och saknar!♥

Bilder från Aquabumps.com som har helt amazing bilder på Bondi, Sydney och andra vackra ställen i världen!


Kommentarer
Postat av: Andrea

Underbart inlägg love. Vackra bilder och fint skrivet! Det kändes som jag var där. Blev sugen på att åka till Bondi nu!

2011-08-30 @ 03:13:35
URL: http://www.aisimons.blogspot.com
Postat av: maria

åååhhh vi fint du skriver, kändes som jag var där typ. dit vill jag!! och va fina biler!

2011-08-30 @ 08:59:45
Postat av: Paula

Andy: Tack! Ja, var glad att Bondi är a bus ride away och inte tre plane rides plus a bus ride.

Marre: Taack, jaa nån gång i livet så åker vi dit tillsammans!!!

2011-08-30 @ 12:03:17
URL: http://paulasimons.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0