Res!

Jag och Johanna satt och pratade om att resa igår. Att resa är verkligen bland det mest lärorika man kan göra! Nu menar jag inte att ta en charter till canarieöarna och drika fruktiga drinkar vid hotell baren varje kväll, och bekanta sig endast med svennarna vid bordet bredvid, som också brännt sig lite av allt solande vid hotell poolen och den desperata tanken av att bli brun som en pepparkaka på 7 dagar. Visst, det är också en resa, men inte på samma sätt, och man lär sig ju inte direkt så mycket av det. Möjligtvis att använda solkräm på näsan nästa gång. Det är i alla fall inte att resa på det sättet jag pratar om. Jag pratar om att resa till nått helt annorlunda ställe, där det inte finns nån guide från fritidsresor som guidar dig. Där du är helt och hållet utanför din "comfort zone", där du själv måste upptäcka landet, och där du själv måste upptäcka hur man kommunicerar med den icke engelsk talande taxi chauffören. Det är sånna resor jag pratar om. Där du träffar på folk från helt olika kulturer. Du äter mat du aldrig hört talas om förut. Du möter människor som lever sitt liv så olikt ditt att det faktiskt är svårt att tro att ni är så lika - ni är båda bara människor. Du lär dig inte bara en massa nytt om världen - utan framför allt lär du dig om/lär känna dig själv! Ett gäng sånna resor vill jag göra i mitt liv. Australien var ett ganska "safe" val för mig. Jag har min syster här, och även fast detta också är en resa som jag lär mig sjukt mycket av, så är jag inte nöjd än! Inte ens i närheten! Jag tror att ju mer man reser/har rest, ju mer vill man resa! Ju mer upptäcker man att det finns så mycket mer att se! Jag vill besöka alla kontinenter innan jag är 30. Kanske till och med pröva att bo i alla! Jag är ju på god väg. Jag har ju redan bott i 3 av dom! Europa, Asien (mellan östern) och Australien. Hur som helst, det jag vill komma fram till är - RES! Det är så många som vill resa men aldrig gör det! Som säger "åh jag vill åka dit, jag önskar jag kunde åka dit och dit, åh jag har alltid velat åka till.." Min fråga är: Vad stoppar er? Pengar? Det går alltid att spara. Allt går om man vill! Inget jobb, ingen inkomst? Mitt tips är sluta klaga och gör någonting åt det! Gå och sök jobb! Sluta inte tills du har får nått! När du har fått ett (förr eller senare så kommer du få ett!), öppna ett sparkonto! Sen sätter du upp mål, hur mycket du ska lägga undan och spara varje månad och hur mycket du kan ha kvar att spendera varje månad. Är din dröm att resa, så Res! Det går! Jag lovar! Sen finns det dom som alltid kommer att hitta andra ursäkter. "Jag har alla mina vänner här, jag kommer sakna dom för mycket", "Jag har min flickvän/pojkvän hemma, som jag inte kan lämna", "Jag vill inte ge upp mitt jobb, tänk om jag inte kan få ett lika bra igen!". Era vänner , om dom är riktiga vänner, (och detta är ett bra sätt att få reda på det) kommer alltid finnas kvar när du kommer hem. Samma med din flickvän/pojkvän - är det meant to be så klarar ni nog att vara ifrån varandra lite. Och jobb - man kan alltid ta semester. Vill du resa längre än bara några veckor? Ett år? Några månader? Prata med din chef och se om ni kan komma fram till en lösning. Annars är det inte omöjligt att få nya jobb. Som sagt - det är så lärorikt, och framförallt kul! Jag älskar att resa, och jag tycker att Alla borde resa runt lite i sitt liv! Jag tänker aldrig sluta! Det går hur många plan som helst varje dag, och det finns hur många platser som helst att upptäcka. Varför inte utforska den jord vi faktiskt bor på? <3

Kommentarer
Postat av: Andrea

Åh jag med! Var åker vi näst? :)

2011-01-06 @ 12:14:45
Postat av: ellen elvira

Håller med dig till 100%, bra skrivet!!

2011-01-06 @ 15:44:12
URL: http://ellenelvira.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0