Helg!

En av alla mornar på stranden här i Dominical.
Snart har vi bott en vecka i vårt lilla hippie-hus! Jag fattar inte hur tiden går så snabbt!
traIdag blir det Jacó över helgen, för surf och fest. Jag är pepp!

Livet i Dominical

Börjar få en rutin här i Dominical och det känns så himla skönt! Vaknar alltid (av någon anledning) jätte tidigt på morgonen. Men istället för att försöka somna om och vrida och vända på mig i hundra år går jag upp och tar på mig bikini. Går ner till stranden med hundarna för morgonpromenad på stranden, och för att kolla hur vågorna är. Går sen till fruktståndet, köper papaya eller ananas och tar med mig hem och gör frukost. Sen är det antingen surf i dominical, utflykt till en surfstrand bredvid, strandhäng eller caféhäng i några timmar, beroende på vädret och vågorna. Eftersom det faktiskt är lågsäsong/regnsäsong nu så regnar det ju lite också. Men det regnar inte nonstop en hel dag, utan är oftast soligt på morgonen förmiddagen och regnar på eftermiddagen. Så på regniga kvällar gör vi armband, tittar på filmer (surf filmer mest haha), lyssnar på bra musik och hoppar runt och dansar och skrålar i vårat lilla hus, lagar mat, poppar egna popcorn, hänger på restauranger eller går ut och festar. Två kvällar i veckan är det som bäst att gå ut här, vilket passar jättebra just nu. Inte för ofta, inte för sällan. Om nätterna sover jag på en madrass på golvet, hör konstiga ljud/djur utanför huset och blir sönderbiten av myggor. Men det gör ingenting, för jag mår så himla bra och jag lever på riktigt mitt drömliv just nu. Det kunde inte vara bättre!

Best friends are necessary!

Har verkligen älskat att resa själv hela den här tiden i Centralamerika, och jag kommer fortsätta att älska det senare när vi åker olika vägar. Men vi hittade verkligen varandra precis när vi båda behövde det som mest, och helt plötsligt så var det bara så himla skönt att ha någon där som förstår en och känner en in och ut. 

 Loads of love mi amiga! Tack för att du finns! 


Things happen for a reason

Efter att ha vart på dåligt/confused humör hela dagen, om vart jag/vi ska åka next och en massa annat får vi helt plötsligt ett helt fantastiskt erbjudande. Gratis boende i en hippie-kvinnas söta lilla rosa hus som ligger mitt på stranden, och mitt i stan, där vi ska ta hand om huset och hennes två söta hundar i två veckor i overkligt vackra Dominical, Costa Rica. Japp, sånt är livet just nu från och med måndag! Things really do happen for a reason!
 
Surfa varje dag. Gosa med hundar. Laga mat och spara pengar. Titta på ännu fler vackra solnedgångar, och bo med två av mina bästa kompisar Sanna och Anika i en av de vackraste platserna jag sett i mitt liv! 
Pura Vida! Ibland förstår jag inte vad jag har gjort för att förtjäna så bra karma/ett sånt fint liv, och jag är evigt tacksam för varenda sekund! 
Ville bara dela med mig av lite glädje! 

Vamos a la Playa

Vi har varit här i Dominical i 3 dagar nu, och idag åker vi vidare till Hermosa. Här har vi mest chillat, levt på frukt, surfat varje dag (vill så himla gärna surfa idag med men har träningsverk överallt haha), hängt med Sanna och hennes kompisar, och spenderat den mesta av tiden på stranden här. Vårat hostel är ett chill surf hostel som ligger mitt framför stranden. Älskar det! 
Nu blir det några sista timmar på stranden här innan vi åker till Playa Hermosa! 
Puss!

Dominical, Costa Rica

 
Hej! Jag och Anika hoppade på ett flyg från Corn Islands till Managua (Nicaraguas huvudstad) i tisdags. I Managua  tog vi oss direkt till busstationen där bussar till San José i Costa Rica gick. Lite bråk vid gränsen, nått mat-stopp på vägen, bra musik i öronen och 9 timmar senare var vi i San José! I Costa Rica! Ett nytt land att räkna! (försöker komma till 40 länder innan jag fyller 30!). Vi stannade i San José en natt och en halv dag. På morgonen när vi vaknade hängde vi lite med några trevliga människor vi träffade på hostelet, sen gick vi ut för att utforska lite. Costa Rica är så himla mycket mer västerländskt än grannländerna! Att gå in i ett supermarket i San José kändes lite som att gå in i ett supermarket i USA. Så vi packade på oss grejer som vi behövt ett tag, som nytt shampoo, balsam, shower gel, nytt memory card till min kamera (är inne på tredje 16GB minneskortet!) osv. Klockan 15 hoppade vi på en buss till Dominical. Den bussfärden kan ha varit en av de vackraste i mitt liv. Så himla vacker natur!!!! Djungel, berg, vackra fåglar, solnedgång, kusten, havet osv. Jag förstår verkligen varför Costa Rica har så många naturreservat och nationalparker! 
 
Dominical är ett litet ställe vid kusten. En chill liten surfby. Har inte sett så mycket av det än så har ingen aning om hur det är, men det verkar vääldigt lugnt just nu. Det är ju after all lågsäsong nu, och regnsäsong, och det märkte vi imorse när vi vaknade av spöregnet på plåttaket ovanför. Men jag har haft en mysig regn-morgon med regnmusik och en bra bok, så jag klagar inte! Nu har det slutat regna och vi ska gå och köpa frukost. Ikväll kommer Sanna hit och vi ska äntligen mötas upp! Hon har varit i centralamerika (mest i Costa Rica) sen November, och jag sedan Januari, och förutom ett kort möte över en dag i El Salvador så är det först nu vi möts upp! Det ska bli roligt att ses! Efter Dominical kommer jag nog att åka upp för kusten på stilla havs sidan i Costa Rica och sen tillbaka till Nicaragua för att jobba lite. Men inget är bestämt än. Det är det bästa med att resa. Man planerar och ändrar sig och gör nya planer, men egentligen vet man inte ens vad morgondagen bringar! Att vakna varje dag och känna "Undra hur den här underbara dagen kommer att vara?". Och varje dag är det nått roligt som händer! Älskar det! 

Nicaragua

Hej! 
Nicaragua har varit fantastiskt! Började med några dagar i León som är en fin stad med massa färgglada hus.. Där hade jag en rolig utekväll, gick runt och fotade i stan och gjorde Volcano Boarding! Hikade upp för Centralamerikas mest aktiva vulkan och åkte sen ner på en pulka-liknande sak. Rekordet för hastigheten nån har åkt ner för vulkanen är 90km/h!!! Men jag åkte bara 22km/h, men det kändes snabbt och var askul ändå! 
 
Efter León åkte jag och Liz och Anika (två tjejer som är en del av gänget jag mer eller mindre hängt ihop med i två månader, sen guatemala) till Granada. En till fin liten colonial town med ännu vackrare färgglada hus och byggnader. Där gick vi runt om dagarna och utforskade staden, åt god mat och chillade i några dagar. 
 
Efter Granada så åkte vi till Isla de Ometepe. En ö i Lake Nicaragua som är gjord av två vulkaner. Där hölls det en festival helgen vi var där. En festival på stranden med livemusik, djs, bonfires, och massa partymänniskor! det var i princip festivalen vi åkte dit för. Vi bodde på ett hostel som hade ett treehouse med hängmattor i. Och när vi kom dit så var hostelet fullt, så vi sov i hängmattor när vi var där. Sov jättebra uppe i det treehouset! Förutom festivalen, som var asrolig, så gjorde vi inte mycket mer i Ometepe. Hängde på hostelet, badade/duschade i sjön, och mötte upp mer fler reskompisar som jag bl.a. träffat på Caye Caulker, i El Salvador, i Guatemala m.m. Alla åker lite samma väg så man stöter på varandra hela tiden. 
 
Efter en helg på Ometepe åkte vi till San Juan del Sur. En skön surfstad på stilla havs sidan med galet nattliv och jätte vackra stränder runt omkring! Vi hade en galen vecka där. Festade och dansade tills benen värkte om nätterna, och hängde på stranden, hoppade/dök under/blev omtumlad i dom stora vågorna, hängde med ännu fler nya fantastiska reskompisar. Definitivt en av dom bästa veckorna på länge!! Sjukt rolig vecka!! 
 
Efter San Juan bar det av mot Corn Islands som ligger utanför Nicaraguas karibiska kust. det vanligaste sättet att ta sig dit är att flyga. Men vi var 9 stycken som bestämde att vi hellre sparar in några dollar och provar på det andra sättet. Det andra sättet var att ta sig igenom den icke turistiga delen av Nicaragua, för att sen ta båt ut till öarna. Vi började med en chicken bus (gamla amerikanska skolbussar) till Managua, huvudstaden i Nicaragua. Därifrån hoppade vi på en nattbuss till ett ställe som heter El Rama. Där kände man verkligen att man inte var på the "gringo trail" anymore. Där väntade vi i några timmar på en båt som skulle ta oss över en flod till Bluefields tidigt på morgonen. När vi kom till Bluefields, en liten hamnstad där de flesta pratar engelska, eller "creole"- engelska med jamaikansk dialekt, som ligger på karibiska kusten, så hittade vi ett hotell som vi kunde sova på över dagen. Vi var tvungna att på nått sätt hitta en båt som gick till Corn Islands därifrån, men ingen verkade veta vilken dag, eller vartifrån dom gick. Till slut får vi reda på att vi måste ta oss till El Bluff, där det brukar gå fraktfartyg till Corn Islands. Så mitt i natten lyckades vi muta nån vid hamnen att ta oss till El Bluff i hans lilla båt. När vi kom till El Bluff fick vi reda på att det inte gick något skepp föränn tidigt på morgonen. Men vi ville ändå vänta vid hamnen och inte ta in på något hostel, bara för att inte riskera att missa båten, som inte går så ofta! Så det slutade med att vi sov/väntade på en militärbas veranda hela natten, för att där var vi "safe". 
Klockan 8 på morgonen efter ca 10 timmars väntan kommer det äntligen ett skepp. Men tydligen var det fullt, så vi var tvungen att vänta på nästa. Som tur var så kom det ett till skepp efter 2 timmar. 
Vi gick på båten och inser att ja, det var verkligen ett fraktfartyg, med ingenstans att sitta. Det var en bil, massa locals, grisar, kycklingar och massa grejer som skulle fraktas över på båten. Vi hittade några ris säckar att sitta på och så påbörjades den 7 timmar långa resan över till corn islands. Några av oss blev sjösjuka, och det stank hela tiden, men jag hittade en hängmatta att ligga i och sov en ganska stor del av resan över. Jätteskönt!
 
Vi kom äntligen fram till slut, efter 51 timmars resande från San Juan del Sur. Men det var värt det. Little Corn Islands är verkligen ett paradis! Önskar jag kunde ladda upp bilder, men som allt annat på den här ön så är internet väääldigt långsamt! 
Vi har mest hängt i hängmattor, snorklat, dykt, hängt på cafén, levt på kokosnötter osv. här. Det är underbart, och jag lovar att berätta mer när jag kan visa bilder! 
Men nu måste jag skynda mig. Ska åka över till Big Corn Island idag för att boka flyg härifrån imorrn. Eh. Ja, jag tänker flyga härifrån istället för den långa resan tillbaka. Next - Costa Rica!! 
Puss!!!

RSS 2.0