Skum Aussie fakta.

Nu har jag vart här i en månad! Och hitills känns det bra! Jag kommer aldrig någonsin ångra att jag åkte hit. Även fast jag inte hänger på stranden varje dag, även fast jag inte äter världens godaste mat varje dag (ja, jag saknar min mammas mat.. och ett lite mer obegränsat skafferi), även fast jag jobbar ganska mycket just nu, även fast jag saknar er/dom där hemma, så känner jag att allting är värt det. Jag lär mig nya saker varje dag. Jag utvecklas som människa. Jag SLIPPER svensk-vinterkyla för i år. Och jag känner att jag verkligen kommer att växa upp lite av det här. Jag är dock 19 år, och har hela livet framför mig, och jag är inte "done travelling" efter det här (no freaking way!), men att växa upp lite, att komma ut i världen och att åka hit var precis vad jag behövde! Plus att det är ett jävligt nice land!

Under min tid här så har jag märkt konstiga/roliga/skumma saker om detta land och dess folk:

Cheers är ett ord som används väldigt mycket. Ibland i tack-samanhang ibland i andra skumma samanhang. Jag ba: jaja skål på dig med. Haha

Flip flops är lika accepterat som vilka andra skor som helst. Såg en man på bussen med jobbkläder och flip flops. Flera jag jobbar med jobbar i flipflops... För mig är det mer strandskor lixom.

Alla pratar med varandra! Det är ganska mysigt. Flera gånger har jag gått på gatan och så har random människor börjat prata med mig om allt och inget. På bussen, I affärer, vid övergångsställen, överallt! Gick på gatan en gång så kom det en söt liten tant emot mig, och när vi gick förbi varandra så slängde hon ur sig ett "Good Afternoon".
I omklädningsrummen på jobbet börjar kunderna prata med varandra och ge varandra råd osv. som om dom vore bästa kompisar. Sen efter ett tag så märker man att dom inte ens kände varandra.
Aja, Ganska trevligt if you ask me!

Det mesta här är dyrare än i Sverige. Mat, kläder, restauranger.. You name it.

Jag har flera gånger sett (och hört) folk som går och sjunger för sig själva. Går och trudeluttar till sin ipod på gatan helt enkelt. Inga konstigheter. I like it!

Det är vääääldigt mycket asiater här. Och vääldigt mycket asian food!
Det gick på några skolbarn på bussen här om dagen, från en vanlig public school. Och varenda unge var asiat. Inte så konstigt dock, eftersom det är ganska nära.

"Taaa" är ett fult ord som dom säger ibland istället för tack. Dom as in Aussies.

Macadamia nötter är lika vanligt här som typ mandlar. Vilket jag älskar för dom är så hiiiimla goda!

När det är fint väder så känns det som att hela staden är antingen på stranden, eller på stan, eller ute och motionerar, eller hänger i nån park. Inget slös på sunny days här inte!

Hundar får gå in i affärer här!

Detta land har väldigt skumma fåglar. Alla har skumma läten också. Det finns några (som jag och Andrea hatar) som låter som ledsna jamande katter. Riktigt dryga!


Kommentarer
Postat av: maria

det är precis sånt här man vill veta! liksom vardagsgrejer :) PUSS <3

2010-10-17 @ 19:23:05
Postat av: Paulina

Har du redan varit där en månad?! Herregud va tiden går fort. Verkar som om ni underbara systrar har det riktigt bra tillsammans! Saknar er båda

2010-10-18 @ 13:18:00
Postat av: Anonym

åh <3

2010-10-21 @ 11:40:25
URL: http://litenvsstor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0