Mérida! 12/3-13/3

Mitt fjärde stopp i Mexiko, efter Izamal, var Mérida. Mérida är Yucatánhalvöns huvudstad. När jag kom fram till Mérida kommer jag ihåg att det inte alls var som jag tänkt mig. Jag hade hört att det var "the big city" och föreställde mig en storstad med skyskrapor och sånt som man tänker om en storstad. Jag går av bussen och möts av extremt varmt väder, mycket trafik, och folk överallt (såklart). Inga skyskrapor dock, utan mest låga hus och ganska smutsiga krångliga gator.

Jag checkade in på ett hostel och försökte återigen få tag i Anna. Som jag äntligen fick! Hon befann sig i en stad som hette Tizimín hemma hos en mexikansk familj, men lovade att komma till Mérida och möta upp mig dagen efter.

I Mérida vandrade jag runt lite och såg en liten del av staden. Jag var vid main square, inne på en konstutställning, inne i en butik där dom sålde massvis med Mayasaker (ångrar att jag inte kom med tom ryggsäck och kunde köpa hem ungefär alla väskor och vackra tyger!). Sen båda kvällarna jag var där så gick jag på gratis salsakurs! Det var jätteroligt, och läraren var jättesnäll och duktig! Jag sov bara i Mérida en kväll för andra kvällen kom Anna intrampandes på hostelet och sa att vi skulle ta oss ner till San Christobal (som låg mer än 9 timmars bussfärd ner i landet). Efter lite velande bestämde vi att det var en bra idé och så hoppade på nattbussen ner till Palenque, som tog 9 timmar, där vi bytte till en till buss som tog ca 6 timmar fram till San Christobal.

Hur som helst så såg det ut lite såhär i Mérida!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0