Aussie-fied

Igår var dagen. Igår kom dagen jag länge fruktat. Jag kan inte förneka det längre. Jag har officially adopterat lite (hemsk) aussie slang. Jag har länge försökt motstå att släppa in ord som "reckon", "mate", "cossie" (- som betyder bikini. swimming costume lixom. jätte självklart, eller..?) i mitt ordförråd. Och jag tycker att jag har klarat mig hyfsat bra. Men igår kom jag på mig själv flera gånger att använda några av dessa slangord/fraser i affären. Flera gånger slängde jag ur mig ett "no worries" som är väldigt typsikt aussie, som de använder istället för "no problem" eller ibland istället för att säga varsegod, eller det är okej. Men visst, "no worries" kan jag leva med. Men när jag råkat slänga ur mig ett "howya going" så tycker jag att det får vara nog! "How you going" är flitigt avänt av australiensarna istället för "how are you" eller "whats up" osv. Ja ni fattar. Hemskt fult tycker jag! Ush!
Visst det kanske inte låter så farligt men jag vägrar adoptera deras dialekt och deras ord bara för att jag bor här. Det är samma som att jag skulle börja prata brittiska om jag flyttade till Storbritannien eller indisk engelska om jag flyttade till Indien. As mobbat ju! Nej nej jag ska fortsätta att försöka hålla mig hyfsat dialekt fri. Ioförsig så får jag frågan "Where in America are you from", eller "So are you fron Canada, thats a canadian accent right?" i princip varje dag. Men min teori är att det är bara för att om jag inte har en aussie dialekt, och inte en brittisk, så antar dom direkt att jag måste vara amerikanare typ. Haha.



Förövrigt så älskade jag aussie dialekten när jag först kom hit. Men nu är det nog den jag gillar minst av de engelska dialekterna.

Och ja, jag hade flip flops på jobbet igår.. Så lite aussie kanske jag har blivit. Haha.


Kommentarer
Postat av: Michelleeeen

Haha :)

2011-02-21 @ 00:30:32
URL: http://michellejeng.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0