Birthday weekend!

Hej!! Har haft en så himla bra helg! Det började i fredags, när vi började med dykarkursen. Det var en lång dag med teori, men det belönades på kvällen med god mat och utgång! Vid tolvslaget började alla köpa shots till mig för det var ju den 23e helt plötsligt! - Min födelsedag! Vi dansade, och dansade, och träffade roliga människor, gick vidare till nästa bar - Treetanic. Tror den är voted the 4th coolest bar in the world. Det känns typ som ett magiskt fantasiland uppe i ett treehouse. Konst överallt och bara fantastiskt vackert. Jag gick dit igår på dagen och försökte fånga det vackra på bild, men det går nästan inte, man måste uppleva det. Det känns typ som att man är i ett stort museum med gångar och gömda platser med helt sjukt vackra väggar och golv. Ska försöka visa bilder senare!!
På morgonen på min födelsedag gick vi och åt en stor frukost på ett cafe, och hängde där med ett skönt gäng i några timmar. Sen hängde vi mest vid vattnet, lärde mig spela lite gitarr och tittade på solnedgången. Vid 18.30 gick vi och åt middag. Åt en helt fantastisk skaldjurssoppa, och sen sjöng alla för mig och jag fick dessert med ett ljus i att blåsa ut! Så himla gulligt! Det var caramel pecan chocolate cheesecake. Dog så gott det var, men när vi gick där ifrån kändes det som jag skulle sprängas! Sen vart det ju såklart ännumer firande, jag fick fina födelsedagspresenter - två tröjor och många drinkar osv. Men jag var inte ute allt för sent för idag har vi haft dykarkurs hela dagen.

Har precis kommit ur vattnet från mitt första dyk någonsin!!! Okej, det var inget riktigt dyk idag, utan mer olika övningar under vattnet hela dagen, men att simma runt under vattnet och andas från en tub räknas väl? Haha. Askul iaf!!! Imorgon har jag mina två första open water dives!! Så himla excited!!!

Just nu från verandan på hostelet/dive shop.

Crazy days of travelling - Belize-Guatemala-Honduras

Hej alla fina! Jag är just nu på ön Utila i Honduras! Vi kom fram igår efter en galen men rolig resa hit från Caye Caulker. I tisdags tog vi (jag och min kompis Matilda, från London) oss från Caye Caulker till Belize City, och vidare till Placencia längre söderut i Belize. Bussfärden till Placencia tog ca 4 timmar och ett hjul exploderade och det bråkades lite mellan locals på bussen. Men det var ändå en trevlig bussfärd med extremt vacker utsikt över djungel och berg. Framme i Placencia tog vi in på ett hostel och gick och åt mat (rice, beans & coconut curry, godhetsdöden!!) och försökte planera morgondagens resande.

Morgonen efter klockan 6.45 stod vi "pigga" och glada och väntade på "Hokey Pokey Water Taxi" som skulle ta oss till ett ställe som hette Independence. I Independence fick vi vänta i 2 timmar i galet väder på en chicken bus mot Punta Gorda. Det spöregnade och var soligt och jättevarmt varannan minut ungefär. Bussresan till Punta Gorda tog ca 2 timmar och vi hade jättetur och vaknade till precis där vi skulle gå av.

I Punta Gorda träffade vi på en man som var från Honduras men bodde i Belize, som pratade jättebra engelska, och spanska obviously. När vi sa att vi skulle till Honduras så sa han "det ska jag med, don't worry jag hjälper er". I början visste vi inte riktigt om han var creepy och hade nån baktanke med att hjälpa oss, men det visade sig senare att han var det bästa som hänt oss på hela resan! Sån himla stor hjälp!

Vi hoppade på en till båt i Punta Gorda som tog oss till Guatemala. Det var en pytteliten båt, och jättestora vågor, så det var inte lite guppigt, och vi blev inte lite blöta. Men det var roligt! Jag satt och skrattade hälften av vägen! Och det var också helt fantastiskt vackert längs kusten med grön tätväxt djungel och berg.

När vi kom till Puerto Barrios i Guatemala blev vi inproppade i en liten minibus med en massa andra locals som också skulle till gränsen till Honduras. Den stannade ungefär en miljard gånger och klämde in ännu mer folk, så resan tog ungefär den dubbla tiden än vad den borde ha gjort. Men vi skrattade bort det som allt annat.

När vi kommit över gränsen i Honduras hoppade vi in i en taxi mot San Pedro Sula, med vår local vän som vi träffat i Punta Gorda, och en annan gammal farbror som bara pratade spanska. Vi hade läst och hört att San Pedro Sula var farligt, så vi ville verkligen komma dit innan klockan 6, då sista bussen till La Ceiba (en hamnstad där vi dagen efter skulle hoppa påen båt till Utila) gick. Vi kom dit för sent, och både taxi chauffören, och våra två local vänner försökte ringa runt och kolla andra bussterminaler, kolla med sina kusiner vart bussen var osv. Vi förstod inte riktigt varför dom var så himla snälla och hjälpsamma, men valde att bara ta emot hjälpen med tacksamhet. Efter vi trott att vi missat bussen och måste stanna i San Pedro Sula en natt så säger vår local vän helt plötsligt att vi kan komma till La Ceiba samma kväll, för vi ska "chase the bus for you". Vi fattar ingenting men tycker det låter bra. Det slutar med att vi kommer ikapp bussen, hoppar ur taxin på sidan av en motorväg, vinkar och får den att stanna, och hoppar på bussen mot La Ceiba. Helt galet men så himla nice!!
Vi stannade en natt i La Ceiba och tog första båten till Utila på morgonen!

En helt galen dag av resande. 3 länder på en dag, många skratt, många knäppa saker som hände, men som vi sa - det var ett äventyr, och en rätt rolig och händelserik dag!

Idag börjar jag min dykarkurs här i Utila! Så himla pepp!!! En ny sak som jag kan kryssa ut på min "före-30-lista". Woop!

Lovar att försöka ladda upp bilder när jag kan, men jag tänkte att ett långt rörigt inlägg var bättre än inget!

Puss

Bella's

Lata lata dagar på hostelet. Gör inte mycket här! Men älskar det! Det kommer kännas så himla konstigt att åka vidare nästa vecka!! Men det är dags! De senaste dagarna har vi fixat lite här på hostelet. Satt upp nya hängmattor, fixat cyklar, jag har målat en ny skylt till ingången och lite annat fix. Så jag ligger inte Bara och latar mig, don't worry. ;)

Valentines Day

Hej! Jag har precis tittat på ännu en vacker solnedgång här på Caye Caulker. Det har varit superfint(och varmt!!) väder hela dagen! Jag har spenderat dagen med att göra en ny skylt till hostelet jag jobbar på (visar bild sen) och umgåtts med människor jag tycker om! En fin Alla hjärtans dag! Vi får se vad som händer ikväll! Glad alla hjärtans dag på er mina fina! Jag saknar er! <3

SUP

De senaste två dagarna har jag paddlat surfbräda, eller hur man säger på svenska. Stand up paddle boarding alltså. Det är seriöst en av mina nya favoritsporter! Har gjort det två gånger förut, en gång i Grekland och en gång i Dubai, men inget slår att göra det här! Man paddlar förbi the split, där det strömar skön reggaemusik ur högtalarna, med kristallklart turkost vatten under sig. Man ser allt från rockor till stora röda sjöstjärnor till fiskar lika långa som ens arm ungefär (och stora!!). Sen paddlar man ut till segelbåtar som har lagt sig en bit utanför ön, och pratar lite med dom som hänger där. Hoppar i och badar. Ligger och solar lite på brädan. Tittar in mot ön, som helt seriöst ser ut som min definition av paradiset. Älskar älskar älskar det. Det kostar 20 Belize dollar i timmen, alltså ca 60kr, men herregud vad värt det är! Vill göra det varje dag!!!

Har inga bilder från det tyvärr, eftersom min kamera inte är waterproof, men ska försöka ta någon innan eller efter nästa gång :)

Island life

Hej! Jag vet, sämst sämst sämst på att uppdatera. Jag är tillbaka på Caye Caulker. Jobbar på hostelet jag bor på, så jag har gratis boende. Med andra ord sparar jag sjukt mycket på att vara här. Men jag älskar det. Att komma tillbaka hit efter Antigua kändes typ som att komma hem! Antigua var vackert och en mysig stad, men jag saknade så himla mycket att gå runt barfota, hänga vid the Split (badstället här på ön med en reggaebar där alla hänger, solar, badar och kollar på solnedgången varje dag), äta färsk frukt varje dag, plocka kokosnötter och dricka/äta, och hänga här på världens skönaste hostel osv. Island life helt enkelt. Så därför åkte jag tillbaka. Jag kommer nog vara här någon vecka till och sen vidare till Honduras för att ta dykcert.

Lite såhär har de senaste dagarna sett ut här. :)