Crazy days of travelling - Belize-Guatemala-Honduras

Hej alla fina! Jag är just nu på ön Utila i Honduras! Vi kom fram igår efter en galen men rolig resa hit från Caye Caulker. I tisdags tog vi (jag och min kompis Matilda, från London) oss från Caye Caulker till Belize City, och vidare till Placencia längre söderut i Belize. Bussfärden till Placencia tog ca 4 timmar och ett hjul exploderade och det bråkades lite mellan locals på bussen. Men det var ändå en trevlig bussfärd med extremt vacker utsikt över djungel och berg. Framme i Placencia tog vi in på ett hostel och gick och åt mat (rice, beans & coconut curry, godhetsdöden!!) och försökte planera morgondagens resande. 

Morgonen efter klockan 6.45 stod vi "pigga" och glada och väntade på "Hokey Pokey Water Taxi" som skulle ta oss till ett ställe som hette Independence. I Independence fick vi vänta i 2 timmar i galet väder på en chicken bus mot Punta Gorda. Det spöregnade och var soligt och jättevarmt varannan minut ungefär. Bussresan till Punta Gorda tog ca 2 timmar och vi hade jättetur och vaknade till precis där vi skulle gå av.


I Punta Gorda träffade vi på en man som var från Honduras men bodde i Belize, som pratade jättebra engelska, och spanska obviously. När vi sa att vi skulle till Honduras så sa han "det ska jag med, don't worry jag hjälper er". I början visste vi inte riktigt om han var creepy och hade nån baktanke med att hjälpa oss, men det visade sig senare att han var det bästa som hänt oss på hela resan! Sån himla stor hjälp!


Vi hoppade på en till båt i Punta Gorda som tog oss till Guatemala. Det var en pytteliten båt, och jättestora vågor, så det var inte lite guppigt, och vi blev inte lite blöta. Men det var roligt! Jag satt och skrattade hälften av vägen! Och det var också helt fantastiskt vackert längs kusten med grön tätväxt djungel och berg.


När vi kom till Puerto Barrios i Guatemala blev vi inproppade i en liten minibus med en massa andra locals som också skulle till gränsen till Honduras. Den stannade ungefär en miljard gånger och klämde in ännu mer folk, så resan tog ungefär den dubbla tiden än vad den borde ha gjort. Men vi skrattade bort det som allt annat.


När vi kommit över gränsen i Honduras hoppade vi in i en taxi mot San Pedro Sula, med vår local vän som vi träffat i Punta Gorda, och en annan gammal farbror som bara pratade spanska. Vi hade läst och hört att San Pedro Sula var farligt, så vi ville verkligen komma dit innan klockan 6, då sista bussen till La Ceiba (en hamnstad där vi dagen efter skulle hoppa påen båt till Utila) gick. Vi kom dit för sent, och både taxi chauffören, och våra två local vänner försökte ringa runt och kolla andra bussterminaler, kolla med sina kusiner vart bussen var osv. Vi förstod inte riktigt varför dom var så himla snälla och hjälpsamma, men valde att bara ta emot hjälpen med tacksamhet. Efter vi trott att vi missat bussen och måste stanna i San Pedro Sula en natt så säger vår local vän helt plötsligt att vi kan komma till La Ceiba samma kväll, för vi ska "chase the bus for you". Vi fattar ingenting men tycker det låter bra. Det slutar med att vi kommer ikapp bussen, hoppar ur taxin på sidan av en motorväg, vinkar och får den att stanna, och hoppar på bussen mot La Ceiba. Helt galet men så himla nice!!
Vi stannade en natt i La Ceiba och tog första båten till Utila på morgonen!

En helt galen dag av resande. 3 länder på en dag, många skratt, många knäppa saker som hände, men som vi sa - det var ett äventyr, och en rätt rolig och händelserik dag!

Idag börjar jag min dykarkurs här i Utila! Så himla pepp!!! En ny sak som jag kan kryssa ut på min "före-30-lista". Woop!

Lovar att försöka ladda upp bilder när jag kan, men jag tänkte att ett långt rörigt inlägg var bättre än inget! 

Puss


Kommentarer
Postat av: Andrea

Åh, vad kul det låter! Spännande. Vill gärna se bilder!

2013-02-22 @ 22:48:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0